علت ریپ زدن خودرو

علت ریپ زدن خودرو
Mechanic fixing engine

ریپ زدن خودرو چیست؟

ریپ زدن به معنای لرزش غیر طبیعی، روشن و خاموش شدن سریع خودرو که ناشی از وجود عیب و ایراد در حین کار موتور ریپ زدن گفته می‌شود.

1سوخت

اگر سوخت از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد این اتفاق می افتد. در خودرو های با استاندارد یورو 4 به بالا حتما باید از سوخت مناسب این خودرو ها استفاده کرد. در غیر این صورت این خودرو ها خوب کار نمی کنند. اگر سوخت با آب مخلوط شده باشد هم این اتفاق می افتد.

2. اگزوزو کاتالیزور

اگر در سیستم اگزوز و تخلیه هم مشکلی به وجود آید و گازهای سوخته شده به درستی تخلیه نشوند، در کار موتور تداخل و ریپ زدن اتفاق می افتد.

3.شمع​

ماده سوختنی برای سوختن به جرقه قوی نیاز دارد. این جرقه قوی توسط شمع خودرو ایجاد می شود و اگر جرقه مناسب نباشد ریپ زدن و بد کار کردن اتفاق می افتد.

4.وایر

برق مناسب برای شمع خودرو از طریق وایر به شمع منتقل می شود. اگر برق ضعیف به شمع برسد، جرقه مناسب اتفاق نمی افتد و موتور به خوبی کار نمی کند و ریپ میزند.

5.کوئل

برق دینام و باطری توسط کوئل تقویت می شود و از طریق وایر به شمع منتقل می شود. اگر کوئل برق مناسب را تولید و تقویت نکند شمع به خوبی جرقه نمی زند و موتور بد کار می کند.

6.سنسوراکسیژن

در صورتی که سنسور اکسیژن به خوبی کار نکند و پالس مناسبی به ECU نفرستد، ECU به درستی نمی تواند درصد مناسب سوخت و هوا را مخلوط و ترکیب کند. به همین دلیل سوخت رقیق و یا غلیظ میشود و موتور بد کار می کند.

7.انژکتور کثیف

سیستم پاشش هر چهار عدد سوزن در موتور خودرو های چهار سیلندر باید یک اندازه و شبیه هم باشد. اگر یکی یا بیشتر از سوزن ها خوب کار نکنند، موتور به خوبی کار نمی کند.

8.مپ سنسور

وظیفه مپ سنسور در حقیقت گزارش میزان هوای مکش شده به ECU یا کامپیوتر خودرو است. اگر این میزان اشتباه گزارش شود، ترکیب ماده سوختنی به درستی انتخاب نمی شود و موتور بد کار می کند.

9.فیلتر بنزین

در صورتی که صافی یا فیلتر بنزین به موقع تعویض نشود و کثیف باشد سوخت مناسب به انژکتور ها نمی رسد و موتور بد کار میکند و ریپ میزند.

10.انژکتورهای کثیف

انژکتورهای سوخت، سوخت را به‌داخل سیلندرها اسپری یا پاشش می‌کنند. این سوخت با هوا مخلوط شده و مشتعل می‌شود. نازل‌های انژکتور سوخت با گذشت زمان مسدود می‌شوند و باعث ریپ زدن ماشین می‌شوند. اگر مشکل از انژکتور باشد، معمولا ماشین به‌خوبی شتاب نمی‌گیرد و به اصطلاح ماشین جان ندارد.