علائم خرابی سنسور دریچه گاز خودرو

علائم خرابی سنسور دریچه گاز خودرو

۱-دود کردن بی‌دلیل خودرو، حتی زمانی که موتور خنک است

دود کردن خودرو که ناشی از خرابی سنسور دمای آب است، به این دلیل رخ می‌دهد که سیگنال‌های اشتباه به ECU ارسال می‌شوند حجم زیادی از مخلوط سوخت غنی خواهد شد. این حجم زیاد مخلوط سوخت و هوا موجب می‌شود که موتور به‌خوبی سوخت را منفجر نکند و دمای محفظه احتراق و لوله‌های اگزوز بالا رفته و رنگ دود ناشی از احتراق سیاه شود.

۲-مصرف زیاد سوخت

با خرابی حسگر دمای خنک‌کننده، سیگنال‌های اشتباه به ECU ارسال می‌شود. کامپیوتر با تصور اینکه دمای موتور سرد است، دستور ارسال سوخت بیشتر را داده که این خود دلیل اصلی مصرف زیاد سوخت است.

۳-روشن نشدن و یا بد روشن شدن خودرو در روزهای سرد

با خرابی حسگر سنسور دمای آب، فن رادیات به‌درستی عمل نمی‌کند و درنهایت خودرو جوش می‌آورد. سپس دمای آب با روشن شدن فن، بیشتر از مقدار قبل نمایش داده می‌شود که نتیجه آن، سخت روشن شدن خودرو در روزهای سرد است.

۴-داغ کردن خودرو و درنهایت دیر روشن شدن فن

با خرابی سنسور دمای آب، موتور بیش از حد گرم می‌شود. اما گاهی خرابی این سنسور، موجب می‌شود تا سیگنال‌های دائمی مبنی بر داغ بودن موتور به ECU ارسال شود.

در این صورت، ECU یا همان یونیت کنترل، دستور می‌دهد تا مخلوط سوخت و هوا رقیق شود، تا با این کار موتور خنک شود. در نهایت به دلیل مخلوط سوخت و هوای رقیق، دمای موتور مداوم افزایش می‌یابد و احتراق زودرس و جرقه رخ می‌دهد.

۵-فن رادیات یکسره کار می‌کند

اگر سنسور دمای آب خودرو دچار مشکل شود، درنهایت ارسال فرمان راه اندازی فن سیستم خنک‌کننده هم دچار اختلال شده و فن رادیات یکسره کار می‌کند.

۶-چراغ چک موتور روشن می‌شود

اگر از سوی ECU، اشتباهی در سیگنال‌های ارسالی حسگرها و یا حتی مدار الکتریکی‌شان، تشخیص داده شود، منجر به روشن شدن چراغ اخطار خودرو می‌شود.