دلایل روغن سوزی خودرو

دلایل روغن سوزی خودرو

روغن سوزی ؟

زمانی که روغن موتور به همراه سوخت می‌سوزد و سطح آن مرتب پایین و پایین‌تر می‌آید، روغن‌سوزی رخ می‌دهد این اتفاق بیشتر در خودروهای فرسوده رخ می‌دهدکه مدت‌هاست در حال کارکردن هستند و مسافت‌های زیادی را طی کرده‌اند. روغن‌سوزی همان سوختن روغن ‌موتور خودروست.اما این‌طور نیست که سوختن روغن موتور را در خودروهای جدید و تازه نبینیم. به‌طور کلی، روغن موتور در مسیرهایی مشخص در خودرو به حرکت و جریان درمی‌آید تا نگذارد که قطعات موتور دچار اصطکاک با یکدیگر شوند.

علائم و نشانه‌های روغن‌سوزی ؟

  • خروج دود آبی از اگزوز
    چرب‌شدن شمع‌های خودرو
    کاهش مداوم سطح روغن موتور
    وجود چربی در دهانه اگزوز خودرو
    وجود بویی ناخوشایند از سمت موتور
    کاهش شتاب و افت قدرت موتور خودرو
  • رفع مشکل روغن سوزی 

  • مشکل روغن سوزی نیاز به تجهیزاتی خاص دارد. مکانیک‌ها با ابزارهایی خاص مانند کمپرس‌سنج اقدام به تشخیص محل بروز مشکل روغن‌سوزی می‌کنند و بعد از برآوردهای لازم دست به تعمیرات می‌زنند. بنابراین، در صورتی که احساس کردید، مشکل روغن‌ سوزی در خودروی‌تان وجود دارد، سریع به مکانیک مراجعه کنید.
  • پیشگیری از روغن ‌سوزی خودرو:

  • ۱. همیشه حواس‌تان به سطح روغن موتور باشد و در صورت مشاهده کاهش سطح، روغن‌سوزی را بررسی کنید.
  • ۲. از روغن موتورهایی باکیفیت استفاده کنید که با نوع خودرویتان سازگاری کافی دارند. در این صورت، احتمال روغن سوزی هم کاهش پیدا می‌کند.

    ۳. موتور خودرو را با موادی مانند گازوئیل شست‌وشو ندهید. این کار اصلا توصیه نمی‌شود و می‌تواند مشکلات متعددی برای‌تان به وجود بیاورد. برای موتورشویی به سراغ اسپری‌های تمیزکننده بروید.

  • 4. به‌جای استفاده از روغن موتور، امکان استفاده از افزودنی‌های شیمیایی دیگری هم وجود دارد. این افزودنی‌ها سبک‌اند و قیمت بالایی هم ندارند.

    ۵. ترموستات را باز نکنید. این وسیله به‌طور خودکار دمای موتور را تنظیم می‌کند. اگر آن را باز کنید، تنظیمات دما به‌هم می‌خورد و سطح روغن موتور هم دست‌کاری می‌شود.

    ۶. فیلتر روغن موتور را به‌موقع تعویض و قبل از بستن، آن را با روغن پُر کنید. فیلتر کثیف باید تعویض شود.

    ۷. مکمل‌های جلوگیری از روغن‌سوزی در بازار هم می‌توانند به پیشگیری از این مشکل کمک شایانی کنند.

  • در آخر

    روغن سوزی موتور را جدی بگیرید. اگر نشانه‌هایی از بروز مشکل در آن را شناسایی کردید، سریع به مکانیک مراجعه کنید. برخی از مشکلات خودرو به نظر و اقدامات کارشناسی و حرفه‌ای نیاز دارند. هرچقدر بیشتر درباره خودروی‌تان بدانید، سریع‌تر از مشکلات موجود در آن جلوگیری می‌کنید و هزینه‌های کمتری هم به شما تحمیل می‌شود.